Saturday, March 1, 2014

(အရွင္ဧသိက ေရစၾကိဳ၏ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ အပိုင္း(၁၈)ေထရ၀ါဒ ဂုိ္ဏ္းကြဲမ်ား

ပုဂံေခတ္ ဂုိဏ္းကြဲမ်ား

အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတုိ႔တြင္ ဗုဒၶသာသနာ ဂုိဏ္းကြဲမ်ား ေပၚေပါက္လာ သကဲ့သုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ လည္း သာသနာ ဂုိဏ္းကြဲမ်ာ ေပၚေပါက္ခဲ့၏။ သုိ႔ရာတြင္ အိႏိၵယဂုိဏ္းကြဲ မ်ားမွာ အ၀တ္အဆင္၊ အက်င့္ အၾကံ၊ စာေပမွ စ၍ အလြန္ကြဲျပားၾကသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ကြဲျပားေသာ ဂုိဏ္းမ်ားမွာမူ ဤမွ် ျခားနားျခင္း မရွိေပ။ ေထရ၀ါဒ ေလာင္းရိပ္မွပင္ ကြဲျပားခဲ့ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ သာသနာဂုိဏ္းကြဲမ်ားကုိ ေလ့လာလွ်င္ အခ်ိဳ႕မွာ မာနကုိ အေျခခံ၍ ကြဲျပား ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ အနည္းငယ္ေသာ အယူအဆကုိ အေျခခံ၍ ကြဲဲျပားၾကသည္။

အနည္းငယ္ေသာ က်င့္ၾကံမႈကုိ အေျခခံ၍ ကြဲျပားၾကသည္။ ကုိးကြယ္သူ ဘုရင္အားကုိးျဖင့္ ကြဲျပားၾကသည္။ ဆရာစြဲ အတၱစြဲကုိ အေျခခံ၍ ကြဲဲျပားၾကသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ မူလက သထုံမွလာေသာ အရွင္အရဟံ ဦးေဆာင္ ျပဳစုခဲ့သည့္ သံဃာ့ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုတည္းသာ ရွိသည္။

နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္ ေရာက္ေသာအခါ သီဟုိဠ္ျပန္ သံဃာ့အဖြဲ႕က ဆရာစြဲျဖင့္ သံဃာ့ကံကုိ သီးျခားျပဳၾကရာမွ ဂုိဏ္းတစ္ဂုိဏ္း ထပ္ပြားလာသည္။

ထုိအခ်ိန္မွ စ၍ ပုဂံျပည္၌ သံဃာဂုိဏ္း ၂-ဂုိဏ္း ျဖစ္လာသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ-
(၁) ပုရိမသံဃာဂုိဏ္း ၊
(၂) ပစၦာသံဃာဂုိဏ္း-တုိ႔ ျဖစ္ေပသည္။

(၁) ပုရိမသံဃာဂုိ္ဏ္းမွာ အရွင္အရဟံ ထူေထာင္ခဲ့သည့္ ေရွးဦးသံဃာဂုိဏ္း ျဖစ္သည္။
(၂) ပစၦာသံဃာဂုိဏ္းမွာ အရွင္ဆပဒမေထရ္ ထူေထာင္ေသာဂိုဏ္း ျဖစ္သည္။

ဆပဒသည္သီဟုိဠ္သုိ႔ သြား၍ စာေပသင္ၾကားရာမွ အျပန္တြင္ အရွင္သီ၀လိ၊ အရွင္တာမလိႏၵ၊ အရွင္အာနႏၵာႏွင့္ အရွင္ရာဟုလာတုိ႔ကုိ ပင့္လာခဲ့သည္။ ျမန္မာျပည္ ေရာက္ေသာအခါ ၎င္းတုိ႔က မိမိတုိ႔ဘာသာ သံဃာ့ကံကုိ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ နရပတိစည္သူမင္းကလည္း ထုိရဟန္းအဖြဲ႕ကုိ အားေပးသည္။ ထုိဂုိဏ္းမွာ ေနာက္မွ ေပၚေပါက္လာေသာေၾကာင့္ ပစၦာသံဃာဂုိဏ္း ဟု ေခၚၾကသည္။

ထုိဂုိဏ္းထဲမွ အရွင္ရာဟုလာမွာ လူထြက္ၿပီး မာလာယုသုိ႔ ထြက္သြားသည္။ မၾကာမီ အရွင္ဆပဒလည္း ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္။ ေခါင္းေဆာင္မေထရ္ ၃-ပါးသာ က်န္ေတာ့သည္။

ထုိမေထရ္ ၃-ပါးတုိ႔လည္း ေနာက္ပုိင္းတြင္ လာဘ္လာဘႏွင့္ စပ္၍ သေဘာထား မညီညြတ္သျဖင့္ ကြဲျပားကုန္ၾကသည္။ ဂုိ္ဏ္းတစ္ခုစီ ထူေထာင္ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ပုဂံျပည္၌-
(၁) ပုရိမသံဃာဂုိဏ္း ၊
......ပစၦာသံဃာဂုိဏ္းမွ-

(၂) အရွင္သီ၀လိ အႏြယ္ဂုိဏ္း ၊
(၃) အရွင္တာမလိႏၵ အႏြယ္ဂုိဏ္း ၊
(၄) အရွင္အာနႏၵာဂုိ္္ဏ္း-
ဟူ၍ ၄-ဂုိဏ္း ေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။

ရာမညသံဃာဂုိဏ္းမ်ား

ပုဂံေခတ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ေအာက္ပုိင္းေဒသ၌လည္း ရာမညဂုိဏ္းေခၚ သံဃာဂုိဏ္းကြဲ မ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့၏။ ထုိဂုိဏ္းထဲမွ အခ်ိဳ႕ဂုိဏ္းမ်ားမွာ ပုဂံသာသနာဂုိဏ္းကြဲမ်ားမွ ျပန္႔ပြားေနေသာ ဂုိဏ္းမ်ား ျဖစ္သည္။

ရာမညတုိင္း ဟံသာ၀တီကုိ အုပ္စုိးေသာ ဓမၼေစတီမင္း လက္ထက္၌ သံဃာဂုိဏ္းႀကီး ၆-ဂုိဏ္းမွ် ရွိေနသည္။

(၁) ကေမၺာဇဂုိဏ္း။ ။ အေသာကမင္း လက္ထက္က အရွင္ေသာဏႏွင့္ အရွင္ဥတၱရမေထရ္တုိ႔ အဆက္အႏြယ္ဂုိဏ္း ျဖစ္သည္။ ယင္းဂုိဏ္းကုိ အရိယာသံဃာဂုိဏ္း ဟုလည္း ေခၚသည္။ ထုိဂုိဏ္းမွ မေထရ္တစ္ပါးသည္ စာေပပရိယတ္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ထင္ရွားသည္။ ထုိမေထရ္သည္ လကိၡယၿမိဳ႕၊ ပဂၤါေခ်ာင္းအနီး၌ သီတင္းသုံးသည္။ ထုိေက်ာင္း ႏွင့္ မနီးမေ၀း၌ အိမ္ေစ်းႀကီးလည္း ရွိသည္။ ထုိအိမ္ေစ်း ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ကေမၺာဇတုိင္း သား သုံ႕ပန္းတုိ႔ကုိ ေနေစသည္။ ထုိေစ်းကုိလည္း ကေမၺာဇေစ်းဟု ေခၚသည္။ ေနာက္ ပုိင္းတြင္ကား ေက်ာင္းကုိလည္း ကေမၺာဇေစ်းေက်ာင္းဟု ေခၚသည္။

တစ္ရံေသာအခါ ဒလၿမိဳ႕မွ သီရိစည္သူ အမည္ရွိေသာ ဒါယကာက ကေမၺာဇေစ်းေက်ာင္း မေထရ္အား ေက်ာင္းႀကီး ေဆာက္၍ တင္လွဴကုိးကြယ္သည္။ ထုိမေထရ္မွ ဆင္းသက္လာေသာ သံဃာတုိ႔ကုိ ကေမၺာဇဂု္ိဏ္း သံဃာဟု ေခၚဆုိၾကသည္။

(၂) ရွင္သီ၀လိဂုိဏ္း။ ။ ထုိဂုိ္္္ဏ္းမွာ ပုဂံျပည္ အရွင္သီ၀လိ မေထရ္ဂုိဏ္းမွ ဆက္ပြားလာေသာ
ဂုိဏ္း ျဖစ္သည္။

(၃) ရွင္တာမလိႏၵဂုိ္ဏ္း။ ။ ပုဂံမွပင္ ေရာက္လာသည္။

(၄) ရွင္အာနႏၵာဂုိဏ္း။ ။ ပုဂံမွပင္ ေရာက္လာသည္။

(၅) ရွင္ဗုဒၶ၀ံသဂုိဏ္း။ ။ မုတၱမၿမိဳ႕သား အရွင္ဗုဒၶ၀ံသသည္ သီဟုိဠ္သုိ႔ သြား၍ ပဥၥင္းခံၿပီး ျပန္လာသည္။ မိဖုရားက ကုိးကြယ္သျဖင့္ မိဖုရားဆရာေတာ္ဟု ေခၚသည္။ ထုိဆရာေတာ္ကလည္း ဂုိ္္ဏ္းတည္ေထာင္၍ သံဃာ့ကံကုိ သီးျခား ျပဳေလသည္။

(၆) ရွင္မဟာနာဂဂုိဏ္း။ ။ ထုိမေထရ္မွာလည္း မုတၱမၿမိဳ႕သားပင္ ျဖစ္သည္။ သီဟုိဠ္သြား၍ ပဥၥင္းခံသည္။ ျပန္လာေသာအခါ သီးျခား သံဃာ့ကံ ျပဳ၍ ဂုိဏ္းေထာင္ေနသူ ျဖစ္သည္။

အထက္ပါ ဂုိဏ္းႀကီး ၆-ဂုိဏ္းတုိ႔သည္ တစ္ဂုိဏ္းႏွင့္ တစ္ဂုိ္ဏ္း ေပါင္းသင္းျခင္း မျပဳၾက။ မိမိတုိ႔ ဂုိဏ္း အခ်င္းခ်င္းသာ သံဃာ့ကံ ျပဳေနၾကသည္။ ဓမၼေစတီမင္း နန္းတက္ခ်ိန္အထိ ထုိအတုိင္းပင္ ေဆာင္ရြက္ ျပဳက်င့္ေနၾကသည္။

ဓမၼေစတီမင္းသည္ သာသနာေတာ္ ထြန္းကား ျပန္႔ပြားေရးကုိ အထူးေဆာင္ရြက္ေန သည္။ သာသနိက အေဆာက္အအုံ မ်ားစြာကုိ ေဆာက္လုပ္သည္။ သံဃာေတာ္တုိ႔အား ပစၥည္း ေလးပါးျဖင့္ ေထာက္ပံ့ ပူေဇာ္ သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း သံဃာတုိ႔မွာ ဂုိဏ္းအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းသင္းျခင္း မျပဳၾကသျဖင့္ စိတ္ေက်နပ္ဟန္ မတူေပ။ သံဃာခ်င္း စည္းလုံးညီညြတ္ေစခ်င္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေရွးအထက္ကပင္ ကြဲျပားလာခဲ့ ၾကသျဖင့္ စည္းလုံးေပးရန္ မလြယ္လွေခ်။

ဓမၼေစတီမင္းသည္ သံဃာဂုိ္ဏ္းမ်ားကုိ စည္း႐ုံးရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ သီးျခား သာသနာကုိ ထူေထာင္ ရန္ ဆုံးျဖတ္လုိက္သည္။ ဤကိစၥကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ သိမ္သံသယ ကုိအေၾကာင္းျပ သည္။

ဓမၼေစတီမင္းသည္ လက္ရွိသိမ္မ်ားမွာ သံသယျဖစ္ဖြယ္ ရွိသည္ဟု ဆုိကာ ရဟန္းေတာ္ မ်ားကုိ သီဟုိဠ္ သုိ႔ ေစလႊတ္၍ သိကၡာသစ္ တင္ေစသည္။ ျပန္ေရာက္လွ်င္ သီဟုိဠ္ျပန္ ဆရာေတာ္ မ်ားျဖင့္ ကလ်ာဏီ သိမ္ေတာ္ႀကီးကုိ သမုတ္သည္။ ထုိသိမ္ေတာ္ႀကီး၌ ပဥၥင္းသစ္ အေျမာက္အျမားကုိ ခံယူေစသည္။ အျခား ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိလည္း သိကၡာသစ္ တင္ယူေစသည္။ ဓမၼေစတီ မင္းသည္ ကလ်ာဏီသိမ္ထြက္ ရဟန္း တုိ႔ကုိ ဦးစားေပးသည္။ အျခားသိမ္မ်ားမွ ရဟန္းျပဳသူတုိ႔ကုိ အေလးမထားေတာ့ေပ။

ဓမၼေစတီမင္း၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္သည္ ေအာင္ျမင္သည္ဟု ဆုိရပါမည္။ ေနာက္ပုိင္း တြင္ အထက္ပါ ဂုိဏ္း ၆-ဂုိဏ္းမွ ရဟန္းတုိ႔လည္း ကလ်ာဏီသိမ္ေတာ္၌ သိကၡာသစ္ကုိ တင္ယူၾကသည္။ ပူးေပါင္း ညီညြတ္သြား ၾကသည္။

ဓမၼေစတီေခတ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ သံဃာဂုိဏ္းကြဲမ်ားလည္း ေမွးမွိန္သြား၏။ ေပ်ာက္ ကြယ္သြားေတာ့၏။ ဓမၼေစတီမင္း၏ ဂုိဏ္းေပါင္းစည္းေရး ေဆာင္ရြက္ခ်က္မွာ ခ်ီးက်ဴးဖြယ္ ေကာင္းလွ၏။


Credit to > အရွင္ေခမိႏၵ တိပိဋကနိကာယေက်ာင္းတိုက္

No comments:

Post a Comment