Friday, July 3, 2015

ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗုဒၶသာသာနာသမိုင္း (၁)


  ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္
စတင္ေရာက္ရွိလာသနည္း။ ဟူသည့္ ေမးခြန္းကို ေျဖဆိုရန္ႏွင့္
စတင္ေရာက္ရွိခ်ိန္ကို မွတ္တမ္းတင္ရန္အတြက္ ရာဇ၀င္ႏွင့္
ဘုရားသမိုင္း(စာအေထာက္အထား)သက္သက္မွ်မဟုတ္ဘဲ
ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထားမ်ား၊ သုေတသနေတြ႕ရွိမႈမ်ားျဖင့္
တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးရန္ လိုအပ္ပါသည္။
ထိုသို႔ တိက်စြာမွတ္တမ္းတင္ႏိုင္ရန္အတြက္-
၁။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူသားသမိုင္း မည္သည့္အခ်ိန္မွစတင္
  ေပၚေပါက္ထြန္းကားခဲ့သနည္း?
၂။ ဗုဒၶ-အေသာကေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မည္သည့္
လူေနေဒသမ်ားထြန္းကား၍ မည္သည့္ကိုးကြယ္ယံုၾကည္
မႈဆိုင္ရာအေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရွိရသနည္း?
၃။ ဗုဒၶ-အေသာကေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ဗုဒၶဘာသာ
ေခတ္ၿပိဳင္ေရာက္ရွိေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ားရွိပါ
သလား? ထိုေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထားဆိုသည္မွာ
အဘယ္နည္း?
၄။ ရာဇ၀င္ဆရာ/စာေရးဆရာ/ပါးစပ္ရာဇ၀င္မ်ား ညႊန္းဆိုသည့္
အတိုင္း ပုဂံေခတ္ ေအဒီ ၁၁ ရာစု အေနာ္ရထာလက္ထက္
  ေရာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္း ျပည္မေဒသသို႔ ဗုဒၶဘာ
သာေရာက္ရွိသည္ဆိုသည္မွာ မွန္ကန္ပါသလား?
၅။ ပုဂံေခတ္ဗုဒၶသာသနာသည္ သေရေခတၱရာမွ အေမြဆက္ခံ
ရရွိသေလာ? သထံုျပည္မွ အေမြဆက္ခံရရွိသေလာ?
အထက္ပါေမးခြန္းမ်ားကို သုေတသနအခ်က္အလက္မ်ား
  ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ ေျဖဆိုေပးရန္လိုအပ္
ပါသည္။
----------------------------------------------------------------
၁။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူသားသမိုင္း မည္သည့္အခ်ိန္မွစတင္
  ေပၚေပါက္ထြန္းကားခဲ့သနည္း?
  ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ပရိုင္းမိတ္ေခတ္မွသည္
ေ ေက်ာက္ၾကမ္းေခတ္(အညာသားေက်ာက္ေခတ္ဦး)
  ေက်ာက္ေခ်ာေခတ္(ေက်ာက္ေခတ္သစ္)
  ေၾကးေခတ္
သံေခတ္
စသည့္လူသားစဥ္ဆက္ေနထိုင္ ျဖစ္တည္လာမႈအေထာက္
အထားမ်ားကို ကမာၻ႕ပညာရွင္မ်ားသိရွိလက္ခံၿပီး ျဖစ္ပါသည္။
*ျမန္မာႏိုင္ငံေက်ာက္ၾကမ္းေခတ္*
-----------------------------------
စတီးဘုရားသား ေရနံကုမၸဏီမွ ဘူမိေဗဒအရာရွိ T.O Morries
သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေက်ာက္ေခတ္ႏွင့္ပက္သက္၍ ကခ်င္ျပည္နယ္
ႏွ ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းေဒသမ်ားေတြ႔ ေက်ာက္လက္နက္
ကိရိယာမ်ားကို ေလ့လာသကဲ့သို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းျမစ္
ကမ္းဆင့္မ်ားကို အဆင့္(၅)ဆင့္ခြဲ၍ ေလ့လာခဲ့သည္။ အဆင့္
့(၃) ကုန္းျပင္ျမင့္တြင္ ေက်ာက္ေခတ္ေဟာင္း လက္နက္မ်ားကို
လည္းေကာင္း၊ အဆင့္ (၄)တြင္ ေက်ာက္ေခတ္သစ္လက္နက္
မ်ားကိုလည္းေကာင္း ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။
၁၉၃၇-၃၈ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ပညာရွင္အဖြဲ႕သည္ ျမန္မာ
  ႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္းရွိ ေက်ာက္ေခတ္ေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈကို
  ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့ၾကသည္။ ယင္းျမန္မာေက်ာက္ေခတ္ေဟာင္း
ယဥ္ေက်းမႈကို ၎ပညာရွင္မ်ားက အညာသားယဥ္ေက်းမႈ
(Anyathian Culture) ဟူ၍ အမည္ေပးခဲ့ၾကသည္။
*ျမန္မာႏိုင္ငံေက်ာက္ေခတ္သစ္*
---------------------------------
ျ ျ မန္မာႏိုင္ငံေျမာက္ဘက္ နာဂေတာင္တန္းမ်ားမွ ေတာင္ဘက္
ထား၀ယ္၊ တနသၤာရီေဒသ ထိလည္းေကာင္း၊ အေရွ႕ဘက္ကုန္းျပင္
ျမင့္မွ အေနာက္ဘက္ ရခိုင္ေဒသထိလည္းေကာင္း ေက်ာက္ေခ်ာ
ေခတ္ လူေနမႈအေထာက္အထားမ်ား အမ်ားအျပားေတြ႔ရွိရပါသည္။
ေက်ာက္ေခ်ာေခတ္ လူေနေဒသမ်ားကို -
၁။ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ ဆားလင္းႀကိးၿမိဳ႕နယ္ပိုင္ေတာင္ႀကီးရြာ ေထာက္
မကုန္း၊ ကႏၷီၿမိဳ႕နယ္လည္ေရႊရြာ၊ ေတာင္ေျမာက္ရြာ၊ အိုင္ေတာင္းရြာ၊
သူေဌးကုန္း၊ ဘုတလင္ၿမိဳ႕နယ္ ေရႊစာေရးရြာ၊ ၾကက္ျဖဴကုန္း၊ ေခ်ာင္း
ဦးၿမိဳ႕နယ္ ႏြယ္ေခြရြာ၊ ဒဂၤါးကုန္း၊ မံုရြာၿမိဳ႕နယ္ လွည္းဒါးရြာ၊ ေဗာဓိ
တစ္ေထာင္၊ ေက်ာကၠာရြာ၊ အရာေတာ္ၿမိဳ႕နယ္ စပါးတြင္းရြာ၊ ဆိပ္ဖူး
ႀကီးရြာ၊ ေရႊဘိုၿမိဳ႕နယ္ ေရရင္းရြာ။
၂။ မေကြးတိုင္း၊ ေပါက္ၿမိဳ႕နယ္၊ ေခါင္းေပါင္းရြာ၊ မုဆိုးကုန္း၊ ခ်ိဳင္
  ေဆာက္ရြာ၊ စံဖဲရြာ၊ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္ ပခန္းႀကီးရြာ၊ ေၾကးရိုးကုန္း၊
မင္းတုန္းၿမိဳ႕နယ္ ပန္းေတာရြာ။
၃။ မႏၱေလးတိုင္း ေတာင္သာၿမိဳ႔နယ္၊ အင္းတဲရြာအိမ္ကုန္း၊ ေက်ာက္
ပန္းေတာင္းၿမိဳ႕နယ္ ပုပါးဆံုကုန္းရြာ၊ သပိတ္က်င္းၿမိဳ႕နယ္ ႀကဲညပ္ရြာ၊
တေကာင္း အမရပူရၿမိဳ႕နယ္ ေတာင္သမန္၊ ပုသိမ္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ေတာင္
ကိုင္းရြာ၊ စဥ့္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္ မကၡရာၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ အမရပူရၿမိဳ႕နယ္ေတာင္
ပိုင္း။
၄။ ပဲခူးတိုင္း (အေနာက္ပိုင္း) ေပါက္ေခါင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ေတာင္လယ္ရြာ။
၅။ မြန္ျပည္နယ္ သထံု၊ သု၀ဏၰဘုမိၿမိဳ႕ေဟာင္း။
၆။ တနသၤာရီတိုင္း-ၿမိတ္ၿမိဳ႕နယ္-လယ္ပုတ္ေခ်ာင္း၊ သေပါ႔လိပ္။ ႀကိမ္
ေခ်ာင္းရြာ၊ ႀကိမ္ေခ်ာင္း၊ ေမာ္တံုရြာ ေမာ္တံု။ တို႔သည္ ေက်ာက္ေခတ္
သစ္ေနရာေဒသမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သုေတသနႏွစ္ပတ္လည္ အစီရင္ခံ
စာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။
*ျမန္မာႏိုင္ငံ ေၾကးေခတ္*
---------------------------
ျ ျမန္မာႏိုင္ငံေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း
မံုရြာခရိုင္၊ ဘုတလင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ေညာင္ကန္ေၾကးေခတ္ယဥ္ေက်းမႈကို
၁၉၉၈ ခုႏွစ္၌ စနစ္တက်တူးေဖာ္ေလ့လာခဲ့သည္။
အေရွ႕ေတာင္အာရွဆိုင္ရာ ေၾကးေခတ္မ်ားကၽြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္
Dr.C.F.W. Hinghan က ျမန္မာႏိုင္ငံ ေညာင္ကန္ေဒသတြင္း တူးေဖာ္
  ေတြ႔ရွိရေသာ ေၾကးေခတ္အေထာက္အထားမ်ားအရ ေညာင္ကန္
  ေၾကးေခတ္ယဥ္ေက်းမႈသည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ မွ ၃၀၀၀
အတြင္းထြန္းကားခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံေညာင္ကန္ေၾကးေခတ္
ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။
၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွစ၍ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ ဗဟိုအမ်ိဳးသားသိပၸံႏွင့္ သုေတ
သနဌာန (National Center of Scientific University in French :
CNRS) ပညာရွင္အဖြဲ႕သည္ တူးေဖာ္ေလ့လာမႈျပဳရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ
  ေရွးေဟာင္း သုေတသနဌာနႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကပါသည္။
  ေၾကးေခတ္ေဒသ (၁၆)ခုကို တုူးေဖာ္ေလ့လာရာတြင္-
  ေၾကးပုဆိန္၊ ေၾကးပဲခြပ္၊ ေၾကးလွံသြား၊ ေၾကးဓါး၊ ေၾကးျမွားသြား၊
  ေၾကးတူရြန္းငန္းျပား၊ ေၾကးခေလာက္၊ ေၾကးျခဴ၊ ေၾကးလက္ေကာက္၊
  ေၾကးေျခကြင္း၊ ေၾကးဆံစြပ္၊ ေၾကးလက္စြပ္၊ ေၾကးေခ်ာင္း၊ ေၾကးနန္း
စည္းထုပ္မ်ား၊ ေၾကးပန္းခတ္မ်ား၊ အေခ်ာေသြးထားေသာ ေက်ာက္
ပုဆိန္၊ ေက်ာက္ပဲခြပ္မ်ား၊ သံဓါး၊ သံလွံ၊ သံတူရြင္းမ်ား၊ သံတံစဥ္
ခၽြန္မ်ား၊ အေခ်ာေသြးထားေသာ (အဆင္တန္ဆာ) အ၀ိုင္းပံု-
သံုးေျမွာင့္ပံု-ေလးေထာင့္ပံု ေက်ာက္ကြင္းမ်ား၊ ယင္းေက်ာက္
ကြင္းမ်ားႏွင့္ ပံုစံတူဖလ္ကြင္းမ်ား၊ ေရာင္စံုေက်ာက္ပုတီးေစ့မ်ား၊
ဖလ္ပုတီးေစ့မ်ား၊ အိုးထိန္းစက္သံု အိုးမ်ားႏွင့္ အျခားေျမထည္
ခြက္ေယာက္မ်ား၊ ေျမမီးဖုတ္ခ်ည္ငင္လြန္းဆံမ်ား၊ အ၀တ္ပိတ္သား
အစအနမ်ား၊ လူရုပ္ကလာပ္မ်ား၊ တိရိစာၦန္အရိုးမ်ား၊ လိပ္ခြံမ်ား၊
သခၤ်ိဳင္းေက်ာက္တိုင္ ၁ ခု အစရွိသျဖင့္ ေတြ႔ရွိခဲ့ပါသည္။
  ေက်ာက္လက္နက္ႏွင့္ ေၾကးလက္နက္ေရာေႏွာေတြ႔ရွိရေသာ ေၾကး
  ေခတ္ေဒသမ်ားမွာ ေညာင္ကန္ေဒသ၊ မံုထူးေဒသ၊ အင္းတဲေဒသ
မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ေၾကးလက္နက္ႏွင့္ သံလက္နက္ေရာေႏွာေတြ႔ရွိရေသာ
ေၾကးေခတ္ေဒသမ်ားမွာ ျမင္းဦးလွည့္၊ ထံုးဘို၊ ကန္သစ္ကုန္း၊ ျဖာ-
ရေ၀၊ ေျမာက္လည္ေၾကး၊ ကုကၠိဳခါးလွ ေဒသမ်ားျဖစ္သည္။ ေၾကး
ေခတ္ေႏွာင္း သံေခတ္ဦးေဒသမ်ားဟု သံုးသပ္ၾကသည္။
ေၾကးလက္နက္၊ ေက်ာက္အသံုးအေဆာင္ႏွင့္ သံလက္နက္မ်ား
ေရာေႏွာေတြ႔ရွိရေသာ ေၾကးေခတ္ေဒသမွာ ေႏွာကန္ေၾကးေခတ္
ေဒသ၊ ရြာထင္ေၾကးေခတ္ေဒသ၊ ဥမင္ေၾကးေခတ္ေဒသမ်ား ျဖစ္
ၾကသည္။ ေက်ာက္ေခတ္-ေၾကးေခတ္-သံေခတ္ အဆင့္ဆင့္ကူး
ေျပာင္းခဲ့ေသာေဒသမ်ားဟု သံုးသပ္ၾကသည္။
သံေခတ္ေဒသအျဖစ္ ၿမိဳ႕လွ၊ ေက်ာက္ေခတ္မွ သံေခတ္သို႔ကူး
ေျပာင္းသြားေသာေဒသအျဖစ္ ေတာင္သမန္၊ ရြာကုန္းႀကီး၊ ကု
ကိၠဳခါးလွ ေဒသမ်ားဟု သိရွိရပါသည္။
*အေရးႀကီးေသာ ေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္မွာ ေက်ာက္ေခတ္ယဥ္
ေက်းမႈ ကာလမ်ားမွတဆင့္ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္ယဥ္ေက်းမႈ
ကာလမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကေသာ ေဒသခံတို႔သည္
ေရွးကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ တည္ရွိခဲ့ေၾကာင္း၊
ယင္းသူတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပမွ ေရႊ႕ေျပာင္းလာသူမ်ား
မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ယင္းသူတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေက်ာက္ေခတ္
ကတည္းက ေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံဘြား ဇာတိ
သားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဟူေသာအခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။
  ေခတ္ႏွစ္ေခတ္၏ အကူးအေျပာင္းကာလတြင္မူ အဆိုပါေခတ္
  ႏွစ္ေခတ္၏ ယဥ္ေက်းမႈစရိုက္လကၡဏာ ႏွစ္မ်ိဳးကို အတူယွဥ္တြဲ
  ျဖစ္ထြန္းေနေလ့ရွိကာ ေခတ္ျခင္းမတူေသာ အေထာက္အထား
ပစၥည္း ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို အတူယွဥ္တြဲေတြ႔ရေလ့ရွိသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံေၾကးေခတ္ ယဥ္ေက်းမႈေဒသမ်ားကို တူးေဖာ္ေလ့လာ
ၾကည့္ေသာအခါ ေၾကးေခတ္ေရွ႕မွ ထြန္းကားခဲ့ေသာ ေက်ာက္
ေ ေခတ္သစ္အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ေၾကးေခတ္
  ေနာက္မွျဖစ္ထြန္းမည့္ သံေခတ္အေထာက္အထားမ်ားကို လည္း
ေ ေကာင္း အတူယွဥ္တြဲလွ်က္ ေတြ႔ရွိရေသာ ေၾကးေခတ္ေဒသမ်ား
  ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းအခ်က္မွာ *ပရိုင္းမိတ္မွစတင္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံ
ေရွးဦးလူသားတို႔၏ ေက်ာက္ေခတ္၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္ ေခတ္
စဥ္မျပတ္ ဆက္စပ္ဖြံ႕ၿဖိဳးထြန္းကားခဲ့ပံု (၀ါ) ျမန္မာ့လူသားယဥ္ေက်း
မႈ၏ ေခတ္စဥ္မျပတ္ဆက္စပ္ဖြံ႕ၿဖိဳးထြန္းကားခဲ့ပံုကို သမိုင္းတန္ဖိုး
ႀကီးစြာ ေတြ႔ရျမင္ရသည့္ ျဖစ္ရပ္သာဓကမ်ားျဖစ္ပါသည္။
အဆိုပါ သံေခတ္ယဥ္ေက်းမႈအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ပ်ဴေခတ္ဦး
  ေဒသမ်ားျဖစ္သည့္ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ ပင္လယ္ ေဒသတို႔တြင္
ေတြ႕ရွိရေသာ အေထာက္အထားမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု တစ္
  ေနရာႏွင့္တစ္ေနရာ ယဥ္ေက်းမႈျခင္း ဆက္ႏြယ္လွ်က္ရွိေၾကာင္း
အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ရပါသည္။*
*ေရွးေဟာင္းသုေတသန ဌာနအတြင္းမွပညာရွင္မ်ား၊ ျပင္ပ
ပညာရွင္ ဦး၀င္းေမာင္ (တမၸ၀တီ)၊ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံ ဆစ္
ဒနီတကၠသိုလ္မွ Phd ေဘာ့ဟတ္ဆင္ (Phd.Bob Hadson)၊
အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ကိန္းဘရစ္ခ်္တကၠသိုလ္မွ ဂ်က္နက္စတားဂတ္
(Phd. Janic Star Gard)၊ လန္ဒန္တကၠသိုလ္မွ Phd အဲလစ္
ဇဘက္မိုး (Phd.Elizabeth Moor) တို႔က ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ ျမစ္
ဖ်ားခံရာသည္ စမံုျမစ္၀ွမ္းရွိ သံေခတ္ေဒသမ်ား ျဖစ္သည္ ဟု
အဆိုျပဳခဲ့ၾကပါသည္။
ဂ်က္နက္စတားဂတ္ (Phd. Janic Star Gard) သည္ သူ၏
(The Ancient Pyu of Burma) သမိုင္းက်မ္းႀကီးတြင္
“ပ်ဴတို႔သည္ သူတို႔၏ ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာ
ဟူေသာ ၿမိဳ႕ႀကီး(၃)ၿမိဳ႕ကို ထူေထာင္ႏိုင္ရန္မွာ (အနည္းဆံုး)
ဘီစီ ၁၀၀၀ ၀န္းက်င္ကတည္းက စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရး
လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္လွ်က္ ရြာေပါင္းေျမာက္ျမားစြာ ေပၚ
ထြန္းခဲ့ၿပီး ျဖစ္မည္” ဟု သံုးသပ္ေျပာဆိုပါသည္။
စမံုျမစ္၀ွမ္းေၾကးေခတ္ယဥ္ေက်းမႈ လူေနေဒသမ်ား
(ဘီစီ ၇၀၀-၄၀၀)တို႔ကို တူးေဖာ္ေလ့လာေတြ႔ရွိျခင္း၊ ေၾကး
ေခတ္ေႏွာင္း သံေခတ္ဦးရြာမ်ားကို တူးေဖာ္ေလ့လာေတြ႔ရွိ
ျခင္းမ်ားသည္ ဂ်က္နက္စတားဂတ္၏ ေျမာ္ျမင္သံုးသပ္ေျပာ
ဆိုခ်က္ကို ေထာက္ခံလွ်က္ ရွိပါသည္။
ဟန္လင္းလူသား ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္း
----------------------------------------
  ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖာ္
ကုန္းအမွတ္ (၃၀)ကို တူးေဖာ္ေလ့လာရာတြင္ ေျမအနက္ ၁၀
ေပ-၁၂ ေပတြင္ ေက်ာက္ေခ်ာေခတ္၊ ယင္းအထက္ ၁၀ေပ
ခန္႔တြင္ ေၾကးေခတ္၊ ယင္းအထက္တြင္ သံေခတ္၊ သံေခတ္
အထက္တြင္ ပ်ဴေခတ္၊ အေပၚယံတြင္ ယခုေခတ္ အသံုးအ
  ေဆာင္မ်ား ေတြ႔ရွိခဲ့ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ လူသားတို႔သည္
  ေက်ာက္ေခတ္၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္ တစ္ခုမွေနာက္တစ္
ခုသို႔ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးကာ ဤေနရာ ဤေဒသတြင္ပင္ တစ္
ဆက္တည္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ထင္ရွားခိုင္မာစြာ ေပၚ
ေ ေပါက္ေတြ႔ရွိရေသာ သက္ေသသာဓကမ်ားပင္ ျဖစ္ပါ
သည္။ ထိုသို႔ အစဥ္တစ္စိုက္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသူ
မ်ားမွာ အျခားသူမ်ားမဟုတ္ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔ပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း
  ေလ့လာေတြ႔ျမင္ရပါသည္။
ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေဟာင္း တူးေဖာ္ကုန္းတြင္ ေက်ာက္တည္
လက္စ (Semi Fossil) လူရုပ္ကလာပ္မ်ားကို ေတြ႔ရွိခဲ့
ပါသည္။ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္း ဘူမိေဗဒပညာအရ ထို
ရုပ္ကလာပ္မ်ားသည္ အနည္းဆံုး သက္တမ္း အႏွစ္
(၄၅၀၀ မွ ၅၅၀၀)ခန္႔ရွိေၾကာင္း သိရပါသည္။ သို႔ျဖစ္
ရကား ဟန္လင္းပ်ဴလူေနေဒသသည္ အနည္းဆံုး
အႏွစ္ (၄၅၀၀ မွ ၅၅၀၀)ၾကား သက္တမ္းရွိေနၿပီျဖစ္
ေၾကာင္း ခိုင္မာစြာ ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ဟန္လင္းပ်ဴသခၤ်ဳိင္း၏ ေအာက္ေျခ ေပ ၁၉ေပ-ေပ ၂၀
အနက္တြင္ ရွိေသာ ကမာၻ႕ေက်ာက္သား အေပၚယံမ်က္ႏွာ
ျပင္ႏွင့္ ကပ္လ်က္တြင္ အေစာဆံုးဟန္လင္းလူသားရုပ္က
လာပ္ကို ျမဳပ္ႏွံတည္ရွိလွ်က္ ရွိပါသည္။ ယင္းရုပ္ကလာပ္ရွင္
လူသားတို႔ မကြယ္လြန္မွီ ရွင္သန္ေနထိုင္စဥ္ကာလ ဟန္လင္း
  ေဒသသည္ လြန္းခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၅၀၀၀ ခန္႔က ဟန္လင္းေက်ာက္
ေ ေခ်ာေခတ္၏ ပထမဦးဆံုး လူေနေဒသဟုယူဆရန္ အေၾကာင္း
တရားရွိပါသည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ဟန္လင္းပ်ဴသခၤ်ဳိင္း၏
အနက္ဆံုးေအာက္ေျခမွ ရုပ္ကလာပ္မ်ား၏ပိုင္ရွင္ ေက်ာက္
ေခ်ာေခတ္လူသားမ်ားသည္ ဟန္လင္းေက်ာက္ေခ်ာေခတ္
လူေနေဒသတြင္ ပထမဦးဆံုး အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့သူမ်ား
ျ ျဖစ္ေၾကာင္း သိသာထင္ရွားေနေပသည္။
ခင္ႀကီးေဖ်ာ္ဆရာေတာ္ ေရးသားစီစဥ္ေတာ္မူအပ္ေသာ
ဇမၺဴ႕ကြန္ခ်ာက်မ္းတြင္ -
“ကမာၻဦးအစ၌ျဖစ္ေသာ ဗ်ဴတို႔၏ အစကား ျမစ္ကား ဧရာ၀တီ၊
ျပည္ကား ဟံသာ၀တီ(ဟန္လင္း)၊ ထိုျပည္တြင္ အစကား
ဗ်ဴတို႔ မင္းျပဳ၏” ဟူေသာ ေရွးဗမာ့ရာဇ၀င္မွတ္တမ္းတင္ခ်က္၊
မံုေရြးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေရးသားျပဳစုစီစဥ္ေတာ္မူေသာ
ေစတိယကထာမည္ေသာ ရာဇ၀င္ခ်ဳပ္တြင္ -
“သုပရႏ ၱတိုင္း(ဧရာ၀တီျမစ္၏ အေနာက္ဘက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္
ေဒသ)၊ တမၸဒီပတိုင္း(ဧရာ၀တီျမစ္၏ အေရွ႕ဘက္ႏွင့္ေတာင္ဘက္
ေဒသ) အျပင္၌ တည္ေနကုန္ေသာ လူအေပါင္းတို႔သည္လည္း
ကမာၻဦးက ျဗဟၼာ၊ နတ္တို႔၏ အႏြယ္က လာသည္။ ျဗဟၼာ၊
နတ္တို႔ကို ကိုးကြယ္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼာမ်ိဳးဟူ၍ ေခၚၾက
ေ ေလကုန္၏။ ရွည္လ်ားေသာကာလ၌ ျဗဴ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ျ ျမန္မာဟူ၍လည္းေကာင္း တြင္ျပန္ေလ၏။” ဟူေသာ ေရွးဗမာ့
ရာဇ၀င္မွတ္တမ္းတင္ခ်က္မ်ား မွန္ကန္ေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိ
ႏို ႏိုင္ပါသည္။

Credit to> Thant Lwin Oo

No comments:

Post a Comment