Friday, August 15, 2014

တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္း

(၃၄)ေပ အက်ယ္ေျမသားလမ္း ၊ (၄၀)ေပ အက်ယ္ ေျမသားလမ္း ၊ အမာခံလမ္း ၊ ေက်ာက္လမ္း ၊ ကတၱရာလမ္းႏွင့္ ကြန္ကရစ္လမ္းတို႔၏ မူလပထမဆံုး တည္ေဆာက္ရမည့္လုပ္ငန္းသည္ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္း ေဖာက္လုပ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းေဖာက္လုပ္ရာတြင္ မူလတည္ရွိခဲ့ေသာ လားလမ္းအတိုင္း ေဖာက္လုပ္ျခင္း ၊ ေရေ၀ကုန္းတန္းေလးမ်ားအတိုင္းေဖာက္လုပ္ျခင္းႏွင့္ Point to Point ေဖာက္လုပ္ျခင္းတို႔ျဖင့္ ေဆာက္ရြက္ေလ့ရွိပါသည္။
လားလမ္းအေၾကာင္းကို ယခင္အပတ္က တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ေရေ၀ကုန္းတန္းဆိုသည္မွာ အရပ္အေခၚအားျဖင့္ ေက်ာတန္း ၊ လက္ေမာင္းတန္း (ေတာင္တန္းအငယ္စားေပၚတြင္ လမ္းမွာ အျမင့္ဆံုး၌ တည္ရွိၿပီး လမ္း၏ ဘယ္/ညာ သည္ လမ္းထက္နိမ့္ဆင္းေသာ ေနရာမ်ားကို ဆိုလိုပါသည္ )။ ေဂ်ာတန္းကို အသံုးျပဳ၍ ေဖာက္လုပ္ေသာလမ္းမ်ားသည္ လမ္းကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္၍ တည္ေဆာက္ရေသာ Culvert မ်ားႏွင့္ တံတားမ်ား အနည္းဆံုးအေျခအေနျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဗ်တၱပန္းဆက္လမ္းမွာ ေက်ာတန္းမ်ားကို အေျခတည္၍ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ လမ္းျဖစ္ပါသည္။ Point to Point ေဖာက္လုပ္ထားေသာလမ္းမွာ မူလစတင္ထြက္ခြာမည့္ေနရာ၏ Lattitude and Longitude မ်ားကို မွတ္သား၍ ခရီးဆံုးေနရာ၏ Lattitude and Longitude မ်ားကို မွတ္သားပါ။ ထို Point ႏွစ္ခုကို မ်ဥ္းေျဖာင့္ဆက္ျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ လိုင္းေပၚတြင္ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းေဖာက္လုပ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Lattitude and Longitude မ်ားကို Coordinate မ်ားဟု ေခၚဆိုေလ့ရွိပါသည္။ အရပ္ေခၚအားျဖင့္ ေျမပံုညႊန္းဟုလည္း ေခၚေလ့ရွိပါသည္။ ဂဏန္းေျခာက္ေပါက္ဟုလည္း ေခၚေလ့ရွိပါသည္။ Point to Point နည္းျဖင့္ ေဖာက္လုပ္ထားေသာ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းမွာ ဥပမာ ရန္ကုန္-မႏၱေလးအျမန္လမ္းမႀကီး၏ ပန္းတင္-ေပပင္ေလး အပိုင္း။
တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းေဖာက္လုပ္မည့္ လမ္းအူေၾကာင္းကို ျပည္သူ႔ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း (ရံုးခ်ဳပ္) ၊ လမ္းဦးစီး (လမ္းပံုထုတ္) အဖြဲ႕မွ တိုင္းတာသတ္မွတ္ေပးပါသည္။ ထိုအဖြဲ႕၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွာ ယခုအခါ အင္ဂ်င္နီယာမွဴး ဦးသက္ေဇာ္၀င္း ယခင္က ဆရာ ဦးခင္ေမာင္ ၊ DE ဦးခင္ေမာင္ေက်ာ္ ၊
EE ေဒၚသင္းသင္းေမာ္တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။
ေက်ာတန္းေလးအတိုင္း တစ္ေၾကာင္းထိုးထိုးျခင္းလုပ္ငန္းတြင္ ထိုအဖြဲ႕မွ ေစလႊတ္ေသာ တိုင္းတာေရးပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဦးယဥ္ေက်ာ္ ၊ ဦးခ်ိဳခ်ိဳ ၊ ဦးျမင့္ေအး ၊ ဦးေက်ာ္ဆန္း ၊ ဦးသိန္းဟန္ စေသာ လမ္းတိုင္း (ပ) ၊ လမ္းတိုင္း (ဒု) စသည့္ ပညာရွင္မ်ားမွ လမ္းေၾကာင္းကို ေျမျပင္၌ ေရြးခ်ယ္ပံုထုတ္ေပးၾကပါသည္။ ေက်ာတန္းအတိုင္း ေဖာက္လုပ္မည္ဆိုပါက ၄င္းလမ္းအူေၾကာင္းအတိုင္း A Point မွ B Point အထိ ဆက္သြယ္ ေဖာက္လုပ္၍ ရမရ လမ္းပံုထုတ္တိုင္းတာေရးအဖြဲ႕မွ ႀကိဳတင္ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးရပါမည္။ တိုင္းတာေရးအဖြဲ႕ လံုျခံဳေရးအတြက္ အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ တာ၀န္ခံအင္ဂ်င္နီယာအဖြဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္လိုအပ္ပါမည္။ Point to Point အျဖာင့္ဆက္ေသာနည္းတြင္ A Point မွ B Point တို႔၏ အခ်က္အလက္မ်ားကို GPS ကိရိယာေပၚတြင္ တင္၍ Lattitude and Longitude မ်ားကို ထည့္သြင္းၿပီး ျဖစ္ေပၚလာေသာ Imaginary လိုင္းေလးအတိုင္း ေရွ႕ဆံုးမွ လမ္းပံုထုတ္အဖြဲ႕မွ လမ္းေလွ်ာက္၍ သြားရပါသည္။ ၄င္းေနာက္မွ လမ္းတည္ေဆာက္မည့္ အင္ဂ်င္နီယာအဖြဲ႕မွ လိုက္ရပါသည္။ အင္ဂ်င္နီယာအဖြ႕ဲမ်ား လိုက္စဥ္တြင္ ၀ါးလံုးတြင္ အလံနီငယ္မ်ားခ်ည္၍ ၀ါးလံုးမ်ားကို စိုက္ထူသြားရပါသည္။ အလံနီငယ္မ်ား စိုက္ထူထားေသာ ၀ါးလံုးတိုင္မ်ားအတြင္း အက်ယ္ (၁၂)ေပ အတြင္းရွိေသာ သစ္ပင္ႀကီးမ်ား ၊ သစ္ပင္ငယ္မ်ား ၊ ျခံဳငယ္မ်ားအား လုပ္သားမ်ားျဖင့္ ရွင္းလင္းေပးရပါသည္။ ထိုအလံနီငယ္မ်ား တပ္ထားေသာ အလံတိုင္ အတိုင္း Dozer မ်ားျဖင့္ လိုက္လံ၍ တစ္ေၾကာင္းထိုးလုပ္ငန္းမ်ားကို စတင္ရပါသည္။ Dozer မ်ားသည္ သတ္မွတ္ထားေသာ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေခ်ာင္းေတြ႕လွ်င္ ဒဲ့ျဖတ္သန္းရပါသည္။ ေတာင္ေတြ႕လွ်င္ ဒဲ့တက္ရပါသည္။ လမ္းအူေၾကာင္းသည္ ေက်းရြာႀကီးမ်ား ၊ အမ်ားသံုးေရကန္ႀကီးမ်ား ၊ ဆည္ႀကီးမ်ား ၊ ဘုရားေစတီမ်ား ၊ ယာဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာအထိမ္းအမွတ္အေဆာက္အအံုမ်ား ေတြ႕ရွိပါက ၊ လမ္းပံုထုတ္မွ အရာရွိမ်ားႏွင့္တိုင္ပင္၍ အနည္းငယ္ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ - ရန္ကုန္-မႏၱေလးအျမန္လမ္းမႀကီး လမ္းအူေၾကာင္းေဖာက္လုပ္ရာတြင္ ျပင္စည္ - စကားအင္း အပိုင္း၌ လမ္းအူေၾကာင္းသည္ တံတားဦးအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလယာဥ္ကြင္း၏ ေတာင္ဘက္ရွိ ဥမွင္ေက်းရြာအား အလယ္တည့္တည့္ ျဖတ္သန္းသြားပါသည္။
မတ္ေစာက္လြန္းေသာ ေခ်ာင္းမ်ားအား ရင္ခြဲ၍ ဆင္းရပါသည္ (Double Cutting ) ။ မတ္ေစာက္လြန္းေသာ ေတာင္မ်ားအား ရင္ခဲြ၍ တက္ရပါသည္ (Double Cutting) ။ ေျပျပစ္ေသာ ေတာင္ေစာင္းမ်ား၌ One Side Cutting နည္းကို အသံုးျပဳ၍ ခ်ီတက္ရပါသည္။ One Side Cutting နည္းကို အသံုးျပဳရာတြင္ ေတာင္၏ အေျခမ်ားကို အသံုးျပဳျခင္းမ်ားျပားပါက တံတားငယ္မ်ား တည္ေဆာက္မႈမ်ားျပားျခင္း ၊ စိမ့္စမ္းေရမ်ားအား ျဖတ္သန္းရျခင္း (Swamp Area ) ၊ ေနေရာင္ခ်ည္ရရွိရန္ခက္ခဲေသာ ေနရာမ်ားျဖစ္ျခင္း စေသာ ဆိုးက်ိဳးမ်ား ေတြ႕ရေလ့ရွိပါသည္။ ( ဥပမာ - ျမစ္ႀကီးနား - ဆြမ္ပရာဘြမ္ - ပူတာအုိလမ္း )
ေတာင္ထိပ္မ်ားကို အသံုးျပဳ၍ One Side Cutting နည္းကို အသံုးျပဳပါက ေက်ာက္ေဆာင္မ်ားေတြ႕လွ်င္ ေရွာင္ရွားရခက္ျခင္း ၊ ေတာင္ထိပ္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အနိမ့္/အျမင့္ ကြာျခားမႈမ်ားလွ်င္ လမ္းအူေၾကာင္း၏ Gradient မ်ားျပားေလ့ရွိျခင္း ေခ်ာက္ကမ္းပါးႀကီးမ်ားႏွင့္ေတြ႕လွ်င္ လမ္းအူေၾကာင္း ေျပာင္းလဲရျခင္း စေသာ ဆိုးက်ိဳးမ်ား ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ( ဥပမာ - က်ိဳင္းတံု - မိုင္းခြန္ - မိုင္းခုတ္လမ္း )
တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းေဖာက္လုပ္ရာတြင္ One Side Cutting ၊ Double Cutting ၊ Cut & Fill နည္းမ်ားကို လုပ္ငန္းလိုအပ္ခ်က္အလိုက္ အသံုးျပဳရေလ့ ရွိပါသည္။ သဲႏႈန္းမ်ား ၊ ဗြက္တန္းမ်ား ၊ ျမစ္၀ွမ္းမ်ားတြင္ Filling လုပ္ရန္အတြက္ အနီးဆံုးေနရာမွာ Cutting လုပ္ရန္ လိုအပ္ေသာ ေျမသားမ်ားကို Gradient ေကာင္းေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း ၊ လမ္းသားက်ယ္ရန္အတြက္ လည္းေကာင္း ျဖတ္ေတာက္၍ သယ္ေဆာင္က Filling လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အသံုးျပဳရေလ့ရွိပါသည္။
ယခင္ေခတ္မ်ားက တစ္ေၾကာင္းထိုးလုပ္ငန္းတြင္ Dozer တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ အသံုးျပဳေလ့ရွိသျဖင့္ Cut & Fill လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေသာေနရာမ်ား၌ အားနည္းခ်က္မ်ားရွိခဲ့ပါသည္။ Dozer ကို အသံုးျပဳ၍ ေျမထိုးစုပံုၿပီး Loader ျဖင့္တင္ကာ ကားမ်ားျဖင့္သယ္ေဆာင္၍ လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ ယခုအခါ Excavator ႏွင့္ ကားမ်ားကိုအသံုးျပဳ၍ လုပ္ငန္းမ်ား လွ်င္ျမန္စြာ ေဆာင္ရြက္လာႏိုင္ၿပီျဖစ္ပါသည္။
တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းတြင္ အနည္းဆံုး (၁၂)ေပ အက်ယ္ခန္႔ ရရွိရန္ ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အင္ဂ်င္နီယာအႀကီးအကဲမ်ား၏ လုပ္ငန္းမ်ား လိုက္လံစစ္ေဆး၍ အတည္ျပဳခ်က္ရရွိမွသာ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းမွ (၃၄)ေပ အက်ယ္လမ္းသို႔ လမ္းခ်ဲ႕ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယာဥ္မ်ား ၊ ရိကၡာယာဥ္မ်ား ၊ ေလာင္စာဆီသယ္ယာဥ္မ်ား လိုက္ပါႏိုင္ရန္အတြက္ Swamp Area မ်ားႏွင့္ သဲ ၊ ႏႈန္း ၊ ဗြက္ ေနရာမ်ားတြင္ Transported Soil မ်ားကို တင္ျပပါနည္းမ်ားအတိုင္း လမ္းတာရိုးငယ္မ်ားျပဳလုပ္၍ ေဖာက္လုပ္ရပါသည္။ ေက်ာက္ေတာင္မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ရွိပါက ယာဥ္သြားလမ္းအက်ယ္ (၁၂)ေပ ရရွိရန္ မိုင္းခြဲေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ ေရေခ်ာင္းမ်ားျဖင့္ ေတြ႕ပါက ယာယီေရေက်ာ္မ်ားျပဳလုပ္ျခင္း ၊ တံတားငယ္မ်ားျပဳလုပ္ျခင္း ၊ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ေရေျမာင္းမ်ားတူး၍ ေျမာင္းအတြင္း သစ္တံုးမ်ားထည့္ျခင္း ၊ ၀ါးစည္းမ်ားထည့္ျခင္းတို႔ျဖင့္ ေဖာက္လုပ္ရပါသည္။ ေခ်ာင္းက်ယ္မ်ားတြင္ Transported Soil နည္းျဖင့္ ေခ်ာင္းအား က်ဥ္းေစၿပီး ေခ်ာင္းအက်ဥ္းဆံုးေနရာ ေရအနက္ဆံုးေနရာတြင္ Low Water Bridge မ်ား တည္ေဆာက္၍ ျဖတ္သန္းရပါသည္။ ေခ်ာင္းေရတိမ္တြင္ ယာယီေရေက်ာ္မ်ားအျဖစ္ ၆”x၉” ေက်ာက္မ်ား စီခင္းျဖတ္သန္းရပါသည္။
တစ္ခ်ိဳ႕လမ္းမႀကီးမ်ားသည္ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းမွ (၃၄)ေပ အက်ယ္လမ္းအထိ တိုးတက္ျပဳျပင္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားအား လမ္းမိုင္အျပည့္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းမရွိေသးပဲ အသံုးျပဳေလ့ရွိပါသည္။ ဥပမာ - သကၠယ္က်င္း - ေဖာင္းျပင္ - ဟုမၼလင္း - ခႏၱီးလမ္း ၊ ၿမိဳင္ - ေတာမ - ဂန္႔ေဂါလမ္း။
တစ္ခ်ိဳ႕လမ္းမႀကီးမ်ားသည္ ေရွ႕ဆံုးအပိုင္းတြင္ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္း ဆက္လက္ေဖာက္လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိစဥ္ တစ္ေၾကာင္းထိုးလမ္းၿပီးစီးသည့္ အစိတ္အပိုင္းမ်ား၌ (၃၄)ေပ အက်ယ္ခ်ဲ႕ျခင္း ၊ အမာခံလမ္းခင္းျခင္း ၊ လုိအပ္ေသာ Structure မ်ား တည္ေဆာက္ေလ့ရွိပါသည္။ ဥပမာ - မိုင္းပန္ - တာဆြတ္ဖ - မံုးထ - မံုးေထာ္လမ္း ။
Shwe Zin (1/5/2014)

Credit to > U Shwe Zin

No comments:

Post a Comment